Home » Frumusete » ”Fântâna tinereții”. O metodă tibetană tradițională de întinerire

”Fântâna tinereții”. O metodă tibetană tradițională de întinerire

5-Tibetan-RitesMă aflam într-o situație destul de tensionată. Aveam o discopatie lombară, situată la nivelul vertebrelor L4-L5, iar doctorul mă ”amenința” cu inevitabilitatea intervenției chirurgicale. Tonusul psihic îmi scăzuse, știam că există probabilitatea unui procent de 20-30% de nereușită. În revolta mea, am refuzat să port un corset pentru corecția vertebrelor. Mai aveam doar șase luni la dispoziție. Era o cursă contracronometru… De ce mi se întâmplase tocmai mie?

”De ce nu?”, până la urmă cât de special aș putea fi, sunt eu oare buricul Pământului, sunt centrul lui de greutate, au fost și cazuri mai grave.

Momentum

Există momente în viață în care nevoile interioare, par să corespundă unor ”frecvențe” universale, să le recepteze și chiar să le folosească corespunzător. Acestea sunt evenimentele de tip sincron, în care conștiința crează o experiență acauzală, dar fără ajutorul unor factori determiniști, ”se întâmplă pentru că se întâmplă”. Așa am întâlnit o persoană cu veleități spirituale care călătorise enorm de mult, în podișul Tibet, muntele Athos ș.a.m.d. Acesta mi-a explicat câteva elemente ale tradiției medicinale tibetane, după care mi-a prezentat Cele cinci ritualuri tibetane, o serie de asane neconvenționale, care par rupte din yoga, însă sunt parte a unei înțelepciuni care ar precede chiar și cele mai vechi forme de yoga. După ce am primit această ”inițiere”, acest training spiritual, mi-am propus să respect un program foarte strict, în care urmăream să ating 21 de repetări din fiecare exercițiu, de două ori pe zi, o dată dimineața și o dată seara. Zis și făcut.

Programul meu arăta cam așa…

Zi Repetări Notă
1 3 4
2 3 5
3 5 5
4 5 3
5 7 4
6 7 6

* numărul repetărilor crește la două zile cu câte alte două repetări; Notă pe o scală 1-5, unde 1- foarte prost, 5- excelent

După aproape o lună, programul dăduse roade, aveam o energie mult mai mare, orele de somn scăzuseră semnificativ, iar probleme cu coloana vertebrală se amelioraseră, în special durerile. Dispoziția mentală era foarte benefică, pozitivă, iar eu radiam o vitalitate pe care nu o mai întâlnisem până la acea vreme.

Practica acestor ritualuri antice, a avut efecte multilaterale, pe care o să le dezvălui succint:

  • curățarea mătreții
  • diminuarea stress-ului
  • deschiderea ușoară a nuanței părului
  • îmbunătățirea posturii și a flexibilității
  • calm, claritate, stare de mindfulness dispozițional

După o practică intensă de aproximativ 3-4 luni de zile, la consultație mi s-a spus că hernia s-a ameliorat vizibil și că nu mai este nevoie de intervenție chirurgicală pentru înlocuirea discului intervertebral. Am preferat tăcerea și nu am argumentat care a fost sursa ameliorării.

Acum, la mai bine de 8 ani, mă simt excelent și pot să afirm cu tărie că ritualurile tibetane au jucat un rol foarte important în viața mea, alături de meditația prin prezență conștientă, practici pe care le consider ca fiind complementare.

Există și alte exemple, precum cazul turcului  Kazım Gürbüz, în vârstă de 95 de ani, care se prezintă ca posesorul a maximum 50 de ani și care s-a confruntat cu accident foarte grav, la care răspunsul doctorilor a fost extrem de caustic: ”Nu vei mai putea merge niciodată!”, însă în urma 9 luni în care a experimentat nu mai mult de 63 de metode diferite, acesta a reușit să meargă din nou. Nu, nu este niciun miracol, este capacitatea naturală a organismului de a se mobiliza și găsi resurse de autovindecare, concluzie obținută parțial și în unele tratamente ale cancerelor cu ajutorul biofeedback-ului.

De un an de zile locuiesc în Frankfurt, Germania și am observat aici dublul tăiș al traiului occidental-citadin. Întrucât și viața noastră, a românior capătă treptat un specific din ce în ce mai vestic, tindem spre digitalizare și corporatism, sedentarism și toate efectele aferente, care de multe ori nu sunt tocmai benefice pentru existența și starea noastră de bine, este nevoie să înțelegem mai exact felul în care putem să integrăm aceste exerciții în viața noastră de zi cu zi. De ce? Pentru că în primul rând, rutina noastră zilnică, nu se poate compara în nicio măsură cu cea a tibetanilor care i-au predat lui Peter Kelder această știință. Apoi, există problema renunțării, a abandonului comportamentului nou care se vrea a fi integrat și refuzul inconștient de a continua practica ritualurilor și regresarea la vechile obiceiuri.

O clientă mi-a relatat faptul că a cunoscut o doamnă care în ciuda vârstei sale înaintate, chipul și agilitatea cu care se mișca, nu îi trăda vârsta reală. Pe bună dreptate, tibetanele, au acest efect de a revitaliza individul. După o vreme, această clientă s-a întâlnit cu doamna respectivă și a observat că nu mai era la fel, părea foarte greoaie și lividă. Cauza era tocmai renunțarea la ritualuri, așa cum precizase doamna.

Totodată, omul de astăzi, își dorește, mult, aproape orice și în final nu obține mai nimic. Standardele sale adesea sunt impuse ca într-o ședință de hipnoză colectivă, în care conștiința proprie se dizolvă în cea colectivă și este aliniată cu necesitățile, pasiunile și dorințele de grup. Este din ce în ce mai greu să fim autentici și să trăim plenar, de aceea practicarea unor astfel de exerciții, trebuie să fie o decizie clară și cât mai obiectivă, de aceea este nevoie de instructor care a parcurs etapele evolutive și care să asiste persoana în cauză. Motivația mea a fost de tip aversiv, evitativ, căutam să rezolv o problemă. A dumneavoastră poate fi opusă, căutarea unui efect, a unei stări, a unei metode etc., motivul, este o problemă subiectivă, care nu poate fi extrapolată, de aceea, sunteți invitați să îl găsim împreună, ca mai apoi să învățăm cum să gustăm din ”fântâna tinereții”. Nu îmi propun să vindec pe cineva și nu mă consider un șaman, ci doar împărtășesc și celorlalți din cunoașterea de care dispun, totodată, scopul meu este de a preda aceste mișcări ritualice ca o componentă integrativă a meditației mindfulness, pentru că realitatea corpului fizic în care sălășluiește conștiința, este primul element de accesare a stării de mindfulness, prezența conștientă, începe din corp și se termină deasemenea, tot în corp, iar exercițiile prezentate sunt o modalitate practică și eficientă de a ne eleva percepția asupra locului în care conștiința se manifestă, a ”templului sufletului”, așa cum îl numesc hindușii.

Urmăriți pagina evenimentelor pe  www.adrianbajenaru.ro pentru înscrieri, sau alegeți opțiunea trainingului personal. La cursuri veți afla și faptul că mai există alte două exerciții adiționale laolaltă cu efectele lor izolate, dar și tehnici de antrenament ocular sau de reglare a tonalității vocale și reguli alimentare simple.

Recomand și articolul meu despre metodele moderne de întinerire soldate cu premiul Nobel.

Articol redactat de Adrian C. Băjenaru (Mindfulness trainer)

SHARE WITH FRIENDS:  
        
          

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *